Eurobike: Ritchey alkatrészek 2014-re

A Bikemag cikke. Írta: Takács Tamás.
 
A két legfontosabb újdonság a 2014-es Ritchey kerékpár alkatrészek palettáján, hogy – főleg a kerékszettek tekintetében – egy nagyon tetszetős matt fekete designt sikerült életre hívni, a másik – ha már a kerekeket említettük – hogy előre tör a 650B méret, több szett, valamint új gumik is szerepelnek majd a jövő évi Ritchey kínálatban.
 

Ritchey kerekek minden mennyiségben az Eurobike-on
 
Az új Ritchey WCS Apex Carbon országúti kerékszettek a külcsínt nézve egyértelműen az amerikai cég eddigi legjobban eltalált kollekcióját alkotják. A karbon felnin csak szerény, fényében eltérő felirat jelzi a típust és a felni magasságát, még hangsúlyosabbá téve így a világbajnoki csíkos logót.
 

Ritchey WCS Apex 88 mm-es felnimagassággal
 
A triatlonistáknak és időfutam-menőknek 88 mm-es felnimagassággal, az országúti versenyzőknek drótperemes kivitelben 46 mm-es felnimagassággal kínálnak csúcskategóriás kerekeket, szingós kivitelben 38, 50, 88 mm-es változatban. A magas peremes szett elöl 16- hátul 24 küllős, a középmagas elöl 20, hátul 24 küllőt tartalmaz, a jó aerodinamika érdekében a kerekek csak belülről centírozhatók.
 
Ritchey Apex WCS középmagas karbonfelnivel
 
Jó hír, hogy a gyártó szerint javult az agyak minősége, a hidegen kovácsolt agytestekbe a német SKF csapágyak kerültek, a rotorban pedig hat kalapács 12-szer reteszel egy fordulat alatt. A csapágy a hajtásoldalon 28-, a bal oldalon 24 milliméteres. A kerekekhez Ritchey titán gyorszárak járnak, valamint karbonfelnihez való fékbetétek is.
 
 
Ritchey WCS Apex kerékagyak
 
A tömegadatok szempontjából sem kell szégyenkezni, a 88 milliméteres aerodinamikus szingós kerékszett 1,7 kilogramm alatt marad, a 46 milliméteres pedig nem lépi túl az 1,4 kilogrammos lélektani határt. Szintén újdonság, hogy jövőre a kerekekhez designban passzoló WCS Road Slick országúti gumikat is választhatunk.
 

aerodinamikus küllőzés
 
Az előbbi kerékszettekkel kapcsolatban is az volt az érzésem, mintha a tavaly bemutatott Trail – all mountain, enduro – alkatrészcsalád designere rajzolta volna meg a végleges kinézetük, hiszen megfigyelhető az evolúció: a Ritchey Carbon cuccok fehér felirata után a Trail alkatrészekre már csak fehér kontúr került, az új Apex kerekeknél pedig csak a felület fényével játszanak, s persze egyre hangsúlyosabb a szivárvány.
 
 
Újdonság a Ritchey WCS Trail kerék
 
A Trail család egyébként szintén a kerekekkel bővült, 26-os, 29-es és az új trendnek megfelelően 650B szabványú all-mountain szettel is. Az all-mountain szó hallatán az XC-seknek sem kell megijedni, ugyanis nem kell nehéz, zúzós kerekekre gondolni, az alumínium felnis Ritchey Trail WCS kerékszett 26-os verziója 1574 grammot nyom.
 
 
Agyak a WCS Trail kerékszetthez, különböző tengelyekkel
 
A népszerű Vantage II kerekekhez hasonlóan (ezek szintén minden méretben kaphatók) az agyak CenterLock tárcsa-kompatibilisek, és a gyorszáras hátsóagy pillanatok alatt átalakítható 142×12 mm-es átmenőtengelyessé, Elöl külön megvásárolható adapter segítségével szintén kiválaszthatjuk, hogy esetleg 15 vagy 20 milliméteres átmenőtengellyel akarjuk-e használni. Fontos, hogy a kerekek 11-es Sram kompatibilis kazival is rendelhetők.
 
 
Ritchey kormányszárak
 
A kormányszárak és mountain bike kormányok kínálatában nem kell jövőre új nevet megjegyezni, nekem a Classic széria szúrt szemet, amiben közrejátszik, hogy kipróbálhattam idén egy acélvázas Ritchey országútit, de a króm fényben csillogó Classic is kapható volt már korábban.
 
Az országúti kormányoknál érdemes kiemelni két modellt. A Neoclassic – ahogy nevéből is következik – klasszikus hajlítású, de szűkebb az esése, mindössze 128 mm. Hasonlóan az új, anatómikus formájú Streem II kormányhoz, ami lapított, visszahajló formájának köszönhetően fölső fogásban is nagyon kényelmes.
 
 
A Ritchey ős-mountain bike
 
Végül bemutatnánk egy csemegét a standról, Tom Ritchey 30 éves kreálmányát azokból az időkből, amikor nálunk még nem is definiálták a mountain bike-ot. A címben idézőjelbe tett „Campával” csak a Ritchey-műhelyben készített vázra vonatkozik, ami Campa papucsokkal, és egy Campa gyorszárral tuningolt nyeregcső-bilinccsel rendelkezik.
 
 
A vázon több helyen felbukkan a Campagnolo
 
Bár a váz geometriája mai szemmel nézve több mint furcsa, közelebbről megnézve a részletek már kielégítik a retro-rajongók igényeit – hiába, Tom ezt még tényleg a saját kezével készítette a „sufniban”. Már akkor megjelent a Ritchey vázakon ma is visszaköszönő támvilla végződés, amely egyúttal a nyeregcsőbilincsnek is helyt ad, valamint érdemes egy pillantást vetni az anno masszívnak, mégis kecsesnek számító merevvillára is.
 
 
Csemegének számító részletek a vázon
 
Az alkatrészek szempontjából Ritchey azzal főzött, ami rendelkezésre állt, így Sachs Huret váltó került a gépre és egy akkor még ritkaságszámba menő Specialites háromtányéros hajtómű. Érdekes a kormány is, a hagyományos, menetes villanyakra egy A-head rögzítésű, „integrált” stucni-kormány kombó került.