SLIME - Hogyan működik a defektvédelem?

Az alábbiakban néhány hasznos információt és tanácsot találtok a Slime defektvédő termékekkel kapcsolatban. 

100909 slime 1Alapvetően két típusú defektgátló folyadék létezik, az egyiket belsőt használóknak fejlesztettek ki a másik típus a belső nélküli (TUBELESS vagy UST) rendszerekhez ajánlható. Az utóbbiban szemcsés gumireszelék van, hogy a nagyobb sérüléseket is el tudja tömíteni. A Slime - és a hozzá hasonló defektgátló folyadékok - működése igen egyszerű: a betöltött folyadék egyenletesen eloszlik a gumifal belsejében. Defekt esetén a külsőn vagy a belsőgumin keletkezett sérülésen (többnyire szúrt lyuk) kiáramló levegő magával viszi a defektgátló folyadékot és az eltömíti a sérülést. Ennek a mechanizmusnak vannak bizonyos fizikai határai  - tehát nem alkalmas felütéses ("kígyóharapásos") defekt javítására illetve bizonyos - a gyártó által megadott  - átmérőjű "sebek" orvoslására alkalmas. Ez a belsős rendszereknél maximum 3 mm-t jelent, míg a TUBELESS külsők esetében, a szemcsés folyadékot használva akár 6 mm átmérőig is képes eltömíteni a lyukat a kiáramló anyag.


 

 Hogyan kell használni a Slime folyadékot? 

Amennyiben belsőgumit használunk:

Alapvetően háromféle szelepfajtával szerelik a belsőgumikat:
- szingó (presta vagy francia) (betűjele: FV,PV)
- autószelep (motorszelep) (SV, AV)
- hagyományos (német vagy dunlop) (GV)

100909 slime 2

Ezeknél azonban különbözőképpen kell eljárni, mikor a belsőbe töltjük a SLIME folyadékot. Autószelepnél egyszerű dolgunk van hiszen egy szelep kiszedő szerszámmal (általában ez egy fém szelepsapka, de a flakont lezáró fekete kupak vége is ilyen) ki kell csavarni a szelep belsejét, majd a flakonhoz kapott cső segítségével bele kell tölteni a belsőbe a folyadékot. Hasonlóan kell eljárnunk a hagyományos szelep esetében is, azonban itt nem kell szerszámot használni a szelep eltávolításához, csak a szeleptesten lévő fém gyűrűt kell kicsavarnunk és már tölthetjük is bele a SLIME-ot a belsőbe. Komoly problémába ütközhetünk a franciaszelepes belsőknél, ugyanis az olcsóbb kivitelű gyártmányoknál a szelepmag nem bontható egykönnyen, így ezekbe nem tölthető utólag a folyadék, csak szenvedések árán. Ha ilyen szándékunk van (mondjuk egy országúti gumi esetében) mindenképpen kérdezzük meg az eladótól, milyen belsőt kínál nekünk. A másik lehetőség, hogy Slime-al előre töltött belsőt vásárolunk, melyek több méretben, többféle szelep kivitellel elérhetőek viszonteladó partnereinknél.

Belső nélküli (TUBELESS vagy UST) rendszerek esetén:

100909 slime 3A felnire félig feltett külsőgumiba öntjük az előírt mennyiséget, majd a gumit óvatosan felszereljük az abroncsra. Mindkét esetben ügyelni kell arra hogy a szelep ne a kerék földön lévő oldalában, hanem azzal ellentétesen helyezkedjen el, így elkerüljük,hogy a folyadék a szelepbe és/vagy a pumpánkba kerüljön, illetve hogy a kompresszorral vagy műhelypumpával első alkalommal felfújni kívánt TUBELESS kerékből a nagynyomású levegő hatására az abroncs és a gumiperem között távozzon a defektgátló folyadék. Minden egyes nyomásellenőrzésnél ilyen helyzetben tartsuk a kereket, így megelőzhető a folyadék szelepen keresztül távozása, amely a szelep eltömődéséhez vezethet (hiszen úgy viselkedik itt is a kiáramló levegő, mintha a szelepnyílás is egy sérülés lenne). TUBELESS kerekek esetében minden alkalommal tisztítsuk meg az abroncs peremet és a gumiabroncs szegélyét/peremét, hogy a felni és a külsőgumi pontosan illeszkedhessen egymáshoz.(ne fújjon ki valamilyen szennyeződés miatt).
Mindig a gyártó által ajánlott mennyiséget használjuk. Nagy sebességű felhasználás (kb.80km/h) esetén a nem előírt mennyiség használata a menettulajdonságok romlásához és ezzel balesethez vezethet!!!

Pro szériás:

Létezik egy "könnyített" típusa is a Slime defektgátló folyadéknak, amely leginkább a versenyzők igényeit próbálja kielégíteni. Ennek a Latex alapú folyadéknak 30ml-enkénti tömege 30g, azaz a betöltött mennyiség nem okoz nagy többletet a forgatott tömegen. Ezt  versenyzők előszeretettel használják. Ez a csomag - SlimePro - mind az eredetileg UST (belső nélküli), vagy a később átalakított tömlő nélküli rendszerekhez is használható.

 

 Kerékpárokhoz ajánlott mennyiségek: 
- a legkisebb kiszerelés TUBELESS-hez 177ml ez két kerékre elegendő mennyiség,
- motorkerékpárhoz kapható (sárga címkés) 237ml-es kiszerelés,
- belsőbe tölthető 237ml (két kerék), illetve a 473ml (négy kerék vagy két kismotorkerék)

A Slime termékek a honlapunkon