A BikeMag cikke. Írta: Németh Balázs.
Az eredeti cikk itt olvasható.
Az eredeti cikk itt olvasható.
A kerékpáriparban az egyik legmeghatározóbb „új” tendencia a nosztalgia. Aki szereti a régi, jól bevált megoldásokat, az acélcsöveket és a tradicionális alkatrészeket, napjainkban már nemcsak a használt cikkek közül válogathat: kerékpármárkák tucatjai kínálnak régi szellemben fogant, tradicionális díszes vázakat. Felszerelésükhöz mindez idáig nemigen állt rendelkezésre megfelelő, új gyártású, modern technikát alkalmazó, mégis a „retro” szellemet idéző alkatrész és egyéb kiegészítő. Ezen kíván változtatni a Ritchey „Classic” elnevezésű kollekciójával, amelyek megjelenésül alapján akár 20-30 évvel ezelőtt is készülhettek volna, mindazonáltal a legmodernebb ötvözeteket és eljárásokat alkalmazó, igényes, megbízható, a mai kor igényeknek maximálisan megfelelő darabok.
Azt hiszem a „kollekció” kifejezés illik a Ritchey „Classic” sorozatra: retro szellemben fogant, egységes és rendkívül igényes darabokról van szó, amely kétségtelenül jobban mutatnak a patinás régi vázakon, mint a ma elterjedt matt fekete, fehér, piros vagy éppen karbonmintás változatok. Egyben szemtanúi lehetünk annak, ahogy a kígyó a farkába harap – lévén Tom Ritchey immár 40 éve hegesztgeti acélvázait, és gyakorlatilag a mountain bike születésétől kezdve a legmeghatározóbb fejlesztők közé tartozik, tehát a Ritchey „Classic” kollekció így nem egy letűnt kor emlékét idézi, hanem a legendás amerikai márka saját történetére utal vissza.
Jól járnak továbbá azok a kerékpárosok, akik szeretett régebbi gyártmányú kerékpárjukat kívánják méltó módon felszerelni, lecserélve az eredeti, de már nem biztonságos, a mai igényeknek nem megfelelő alkatrészeket, esetleg a már korábban behelyettesített modern, de egyen „mattfekete” darabokat gondolnák jobban harmonizáló megjelenésűre váltani. A „Classic” kollekcióban megtalálják a legtöbb szükséges kiegészítőt: montihoz, országútihoz vagy patinás túragéphez egyaránt. A felületkezelést tekintve a „high polish silver”-rel nem lehet bakot lőni, amelyek egy patinás régi, de akár egy-egy modern bringán is jól mutat. Szerencsére a logók nem túl hangsúlyosak, a régebbi Ritchey dizájnt idézik, így megmarad a harmónia az adott korszak hangulatával. Nézzük, hogy pontosan miből is áll a „Classic” kollekció!
Ma már nemcsak az angol Brooks gyárt klasszikus nyergeket és markolatokat, hanem ezeket – halkan megjegyzem: töredék áron – a Ritchey „Classic” kollekcióból is kiválaszthatjuk. Fekete vagy barna színváltozat áll rendelkezésre, a nyereg formája az egykori Ritchey Vector „Logic”-ot idézi, egyesítve a tradicionális megjelenést a legmodernebb technikai megoldásokkal és kényelemmel. A valódi bőr hatású ülőfelület alatt modern üvegszál-erősítéses test farag a tömegen, a kettő között pedig fejlett szivacsozás „lapul”. A sín üreges, ötvözött CrMo acél a kényelem, a tartósság és a megbízhatóság jegyében, az tömeg pedig a mai kornak megfelelően bőven 300 gramm alatt van. A Ritchey Classic egyenes kormányra való markolat prémium minőségű, a „Classic” nyereghez hasonló szintetikus bőr alapanyagból készül, modern bilincses rögzítéssel, tartós kivitellel.
A kollekcióban az országúti kerékpárosokat is ellátta a Ritchey „retromarkolattal”: a régi bőrbandázsok megjelenését idézve puha, rugalmas, szintetikus bőrből készül a „Road Classic” bandázs, amely modern kívánalmak szerint jó tapadást biztosít, könnyen tisztítható és tartós. Elérhető fekete és barna színben, 200 cm x 3 cm hosszban. És hogy legyen mire tekerni a bőrutánzat bandázst, az időtlen Ritchey Road Classic országúti kormány a Tour de France bajnokai által preferált, tradicionális köríves hajlítást párosítja a mai fékváltókarokhoz jobban illő rövidebb előrenyúlással és mélységgel. Az „újragondolt klasszikus” előrenyúlása 128 mm, ejtése 73 mm, az alapanyag pedig hőkezelt 6061-es sorszámú aluötvözet. high polish silver felületkezeléssel, 40, 42, 44 cm szélességgel érhető el.
És akkor vissza a MTB-k világába! Tom Ritchey egykor referenciaként szolgáló egyenes kormánya is a „Classic” kollekció részét képezi: természetesen már a modern 31,8 mm-es befogómérettel, de még a régen divatos 560 mm-es szélességgel, bármifajta emelés vagy hajlítás nélkül. Ugyancsak high polish silver felületkezeléssel kapható, a modern ötvözetnek és gyártástechnológiának köszönhetően tartós és nagyobb fokú stabilitást nyújt, mint a régi „klasszikus”.
Kormányszárból egy high-tech modell áll rendelkezésre a múltidőző Ritchey kollekcióban, és természetesen használható a montis kormányokhoz és az „koskormányokhoz”. C220-as szabványú, amely 220-fokban öleli a kormányt, tudva levő, hogy ez Tom Ritchey személyes kedvence, büszkesége. 2014 alumíniumötvözet alapanyag, 31,8 mm kormánybefogó, 90-től 130 mm-es hossz, rozsdamentes acél csavarok, és klasszikus felületkezelés jellemzi.
Végezetül a lássuk a „Classic” sorozathoz tartozó nyeregszárat! 27.2, 30.9 és 31.6mm átmérőben, de kizárólag 350mm hosszban áll rendelkezésre, modern 3D forgácsolással egy darab alumíniumból alakított szépség, korszerű 2-csavaros rögzítést kap, a felületkezelés pedig passzol a kollekció minden darabjához és szelleméhez. A klasszikus geometriájú országúti vázakban való alkalmazásához valószínűleg a hosszból vágni kell, de szerencsére a Ritchey logó elég magasan került elhelyezésre, és nem túlzottan hosszú.