Acél, jó érzés hajtani, kényelmes, bírja a strapát, stílusos, és a kipróbált összeállításban egy világos koncepciót valósít meg a Ritchey Road Logic vázra épült bringa: egy sokoldalúan használható országúti hobbikerékpárt, amely komoly presztízzsel bír a profi bringások körében is.
Szögezzük le az elején, hogy ha az árcédulát nézzük, akkor nehéz vitatkozni azzal, hogy a fenti felsorolásból az „acél”, a „kényelmes” és a „bírja a strapát” címkéket sokkal olcsóbb bringákra is ráakaszthatjuk, a különbözetet inkább a „jó érzés hajtani” és a „stílusos” jelzőkért kell kifizetni.
Tegyük hozzá ugyanakkor rögtön azt is, hogy a Ritchey Road Logic nem azokat a műértőket célozza, akik még ennél is – akár két-háromszorosan – magasabb összegeket hajlandóak kifizetni egy manufaktúrában gyártott klasszikus országúti acélvázért (egy olyan acélvázért, amely a profi versenysport valamely korszakát is felidézi amellett, hogy a jelenkor legmagasabb műszaki színvonalán készül, és megajándékoz az acélvázak minden előnyével).
A Ritchey Road Logic egy olyan modern technológiákat felvonultató acél vázszett, melynek klasszikus mivoltát és stílusát a Tom Ritchey-re jellemző funkcionalitás határozza meg, és ha nem magyar pénztárcával gondolkodunk, 1000 euró környéki áron nagyon is ésszerű választás (ésszerűbb egy karbonváznál) olyan bringásoknak, akik nem elsősorban versenyezni szeretnének, hanem univerzálisan használni egy országútit.
A váz új, triplán húzott Ritchey Logic acél csőszettből készül, TIG hegesztéssel, szemet gyönyörködtető Ritchey papucsokkal és részletmegoldásokkal (például nyeregcső rögzítés). A geometria mondhatjuk klasszikus országúti, de még beférnek a 28-as gumik is. A villa egy magas minőségi szintet képviselő Ritchey Full Carbon, ami nagyban hozzájárul az említett jó érzéshez hajtás közben, stabil, pontos és kényelmes.
Tom Ritchey egyik újítása, a finommegmunkálás remeke, a drop-in fejcsapágyat fogadó homlokcső is emeli a vázszett értékét. Ezzel a fejcsapágy-megoldással készül például a saját Swiss Cross cyclocross bringám váza is, és a fokozott terelés ellenére egy év szolgálat után is tökéletes az illeszkedés, kotyogásmentes, nem kell időszakonként utánahúzni. Magam is meglepődtem, de annak ellenére, hogy tulajdonképpen egy integrált kormánycsapágyról van szó, hosszú távon is hihetetlenül pontos, üzembiztos!
Nem mellesleg 80 grammot spórolunk egy hagyományos fejcsapágyhoz képest, ami nem elhanyagolandó, ugyanis egy acél váz nem könnyű, ahol lehet, érdemes visszanyerni pár grammot. Tom Ritchey mondhatni jól megoldotta a feladatot, az 1,77 (55-ös méret) kg-os gyári adat kimondottan jónak mondható, ez a manufaktúrában készülő drágább acél versenyvázaknak is becsületére válna (leszámítva a legdrágább csőszetteket, mint a Columbus XCR és társai).
Lám, ismét kiütközik belőlem a teljesítmény-orientált gondolkodás, pedig ennél a bringánál nem stílszerű a grammokkal játszani… Valódi előnyei nem a katalógusból és a számadatokból derülnek ki, hanem amikor felülünk rá. Egy – mondhatni megszokott – normális országúti geometria, párosítva az acélvázak kellemes, kényelmes érzésével, mindenféle zörgés, reccsenés nélkül.
Ez a váz ezzel a villával valóban jól kezeli a rossz utakat, például kockakövön, kátyúk között talán csak „speciális, Roubaix-ra tervezett” bringák múlják felül. Ezzel a Ritchey-vel tényleg megnyílik a világ, egész napos bringázások várnak ránk, suhanás, szabadság, hegyen völgyön, fájdalom nélkül. Nem mellesleg a klasszikus forma, a design is tükrözi mindezt.
Eszembe jut, hogy manapság szinte minden nagyobb márka beállt a sorba, és úgynevezett komfort-országútikat készít, alumínium vagy karbonvázzal, összevissza hajlított támvillákkal, kényelmes geometriával, magas homlokcsővel, mindezt kezdőknek, hátfájósóknak… Nos a valóság az, hogy ezek közül csak a drága karbonvázra épült gépek teljesítik funkciójukat a kényelem szempontjából, egy alumínium vázat hiába hajlítgatnak, rossz úton olyan rideg marad, mint a kő, és hátfájósoknak biztosan nem való…
A Ritchey Road Logic vázra viszont hézagolóval, felfelé mutató stucnival kényelmes geometriájú bringa is építhető, de a hagyományos geót kedvelő országútisok is használhatják. A kipróbált gép felszereltsége szerintem koncepciózus, harmonikus, stílusos. A 105-ös szett működése országúti sportolásra alkalmas, nyilván nehezebb egy drágább alkatrészcsaládnál, de már megbeszéltük, hogy ennél a bringánál nem elsődleges szempont a tömeg. A kompakt áttételezés is illik a képbe és hasznos a meredek emelkedőkön.
A Ritchey vázhoz természetesen Ritchey kiegészítők dukálnak, A WCS alumínium cuccok pedig komolyabb kategóriába emelik a teljes kerékpárt, olyan szintre, hogy a műértők is megbámulják. A Ritchey WCS Contrail nyereg egy fokkal kényelmesebb a párnázatlan versenynyergeknél, erre a bringára tökéletes választás. A Ritchey WCS Zeta kerekek pedig kimondottan könnyűek, így a jó gyorsíthatóságról sem kell lemondani.
Kinek ajánlanék egy ilyen bringát? Aki úgy érzi, hogy… az úgyis tudja… Magam is belegondoltam, hogy pár év múlva, ha már versenyen biztos nem, akkor talán valami hasonló…
Infobox:
A váz a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A váz a honlapunkon IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Tajvan
Garancia: 2 év
Vázméretek: 49, 51, 53, 55, 57, 59
Ajánlott fogyasztói ár: 329,900.- Ft
Geometriai adatok (53-as sloping méret):
Fejcsőszög: 73°
Ülőcső-szög: 74°
Ülőcső-hossz: 515 mm
Vízszintes felsőcső-hossz: 545 mm
Fejcsőhossz: 140 mm
Láncvillahossz: 410 mm
Középrész esés: 70 mm
Írta: Takács Tamás
Az eredeti cikk a Bikemag honlapján olvasható.
Az eredeti cikk a Bikemag honlapján olvasható.